Selvgjort er velgjort

En grå hvirvelvind og noget om ikke at være monogam strikker

Jeg har strikket og strikker stadig virkelig på mange ting lige fortiden, og i forgårs hoppede denne Hvirvelvind af mine pinde. Monogam strikker bliver jeg aldrig. Jeg trives faktisk allerbedst med at have gang i rigtig mange projekter. Og gerne projekter som er på hver deres stadie. Dvs jeg altid har noget jeg lige er begyndt på, noget som er halvvejs og så gerne også et par projekter som nærmer sig slutningen.

Det giver mig den allerbedste strikkelyst for så er der altid et eller andet som er sjovt at strikke på, noget udfordrende og noget som er møgkedeligt.

Jeg strikker nemlig på alle mulige tidspunkter og det er ikke alle projekter som egner sig lige godt til de forskellige tidspunkt.

Fx når man ser tv, så er det ikke skidesmart at sidde med verdens  mest avanceret diagram. Så er 200 m med glatstrik altså det helt perfekte projekt.

Andre gange sidder jeg i fred og ro og strikker, og så er det altså dejligt at skulle bruge hjernen en smule, og så er det avancerede diagram altså helt perfekt.

Et godt eksempel på noget strik som kræver en smule koncentration er opskriften på Hvirvelvind. Den består stort set udelukkende at et stort diagram, som kræver at man holder tungen lige i munden. Tror flere af mine teststrikkere på den hårde måde måtte lære at den strikker man altså ikke mens man ser en spændende serie på Netflix.

Den er tilgengæld møghamrende sjov at strikke, og efter et par omgange med diagramstrik, så ender man faktisk med at kunne det nogenlunde uden af.

Denne Hvirvelvind er strikket op i Puno fra Gepard i farven lys grå. Det er altså virkelig noget lækkert garn, og hvis du skal strikke en Hvirvelvind, så får det garn altså mine varmeste anbefalinger.

Det er faktisk også en af de opskrifter jeg er allermest stolt af. Det var første gang jeg kastede mig ud i at lave et så omfattende diagram, og så endda helt hjemmelavet. Jeg kan godt afsløre for jer at mange af de diagrammer i møder i andre opskrifter ganske enkelte er taget direkte fra et strikkeleksikon med alverdens diagrammer. Det er ikke noget den enkelte strikkedesigner selv har fundet på. Det er selvfølgelig også helt ok, og også noget jeg selv har benyttet mig af.

Nogle gange behøver man jo ikke opfinde den dybe tallerken, når nogle allerede har opfundet den for en.

Det var også første gang jeg lavede et design med den slags påsyede ærmer og det var lidt af et sats for den teknik anede jeg absolut intet om, og det var da også noget som krævede et par forsøg for konstruktionen sad lige i skabet.

Nu står efteråret og vinteren snart på døren, så jeg glæder mig til at få mine egne Hvirvelvindtrøjer på igen, og jeg håber også meget snart at se jeres fine version der ude.

Har du ikke allerede købt opskriften, så skynd dig ind på min lille shop og køb dit eksemplar.

2 kommentarer

  • Lene

    Ja – hvirvelvind er sjov og hurtig at strikke, men et diagram i tern står højt på min ønskeseddel til fremtidige opskrifter

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • A nordic knitting tale

      Tak men forstår ikke helt det med tern???

Selvgjort er velgjort