Om en fridag, regnskab og strikkeopskrifter

Selvgjort er velgjort

Jeg ved ikke om i allerede har opdaget det. Måske har i det bare på fornemmelse. Eller måske kommer det som overraskelse. Men jeg elsker ganske enkelt det faktum at en stor del af min garderobe efterhånden er hjemmelavet.

Der er altså noget helt fantastisk ved at være i stand til at skabe sit helt eget tøj i de materialer og farver man elsker, og så det passer lige nøjagtig din krop.

Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har måtte lader kjoler hænge fordi de bare ikke klædte mig eller fordi de var syet i 100 % polyester, og nøjagtige samme billede gælder for strik.

Den tid er 100 % slut for kan jeg ikke købe det, så syer jeg eller strikker det bare selv.

Det er altså en helt fantastisk følelse, og efter et par timer ved symaskinen, og med et par strikkepinde i hånden igennem mange timers Netflix har jeg hen over sommeren tilføjet garderoben 2 nye kjoler og en ny striktrøje.

Opskriften på striktrøjen finder du lige her, og den kan altså virkelig anbefales. Den sjov at strikke, og så har trøjen bare den mest perfekte pasform. Strik den fx i Puno fra Gepard for et smørblødt og let resultat.

Den lange kjole er inspireret af Stine Goyas Joel kjole. Jeg har brugt det her mønster. Jeg har ganske enkelt bare forlænget skørtet, lavet overdelen lidt mere tætsiddende og tilføjet en lille elastik i taljen. Er simpelthen helt vild med den, og det bliver ikke sidste gang jeg syer den model. Stoffet er fra Pretty Mercerie og er verdens mest bløde jersey.

Til den lilla kjole har jeg brugt et basis kjolemønster fra Stof og Stil. Jeg har bare forkortet overdelen, forlænget skørtet, lavet en manchet agtig afslutning på ærmerne og tilføjet en lille peter pan agtige krave. Det lyder sværere end det egentlig er, det lover jeg. Stoffet er købt på Aliexpress lige her.

Jeg bliver ofte spurgt om hvordan man kommer i gang med sy og strikke, og mit svar er altid at man bare skal kaste sig ud i det, og lægge alt det der “det har jeg ikke tålmodighed til” langt væk. Mange tror nemlig at det kræver uanede mængder af tålmodighed når man skal lære at sy eller strikke, og det er da heller ikke udelukket at det kræver en smule tålmodighed, men først og fremmest så kræver det at man har lysten til at lære, og så skal tålmodigheden nok også komme.

Det lover jeg.

2 kommentarer

  • Katrine

    Det er superflot. Jeg har lært at strikke og hækle via youtube. Kan du fortælle, hvor man kan mønstret til den flotte striktrøje.

Om en fridag, regnskab og strikkeopskrifter