Strikkeopskrift // mors hverdagscardigan

En ny prikket nederdel

I min sommerferie lavede jeg andet end at slikke sol i Toscana, lege med børn og slappe af hjemme i haven. Jeg brugte faktisk også en del tid ved min kære symaskine.

Når man har lagt bloggerlivet i skuffen for en stund, så er der jo lige pludselig en masse tid til overs, som jeg fluks konverterede til sytid.

Jeg har meget længe haft halvanden meter af det mest fantastisk prikkede silkestof, som jeg købt af Nanna fra How to do fashion for sådan ca en milliard år siden, liggende og vente på at blive forvandlet til den smukkeste nederdel.

Jeg har bare ikke lige kunne tage mig sammen. Indtil det bliver sommerferie.

Jeg har brugt mit eget mønster eller DIY om man vil, for det er egentlig ikke et mønster, mere end vejledning til hvordan du laver dit eget mønster.

Desværre var stoffet mere gennemsigtigt end jeg kunne leve med, og fordi jeg var for nærig til at købe noget rigtigt silkefoer (ikke polyester fy da), så tyede jeg til den lidt billigere løsning og brugte noget billigt tyndt viscose.

Jeg har også syet elastisk fast i løbegangen. Primært fordi det var en lorte elastik fra Stof og stil, som bare ville sno sig i det uendelige, men også fordi jeg faktisk synes det er en meget fed detalje.

Jeg har fået mange spørgsmål om hvordan jeg gør det, og det er faktisk meget nemt. Du strækker ganske enkelt i elastikken samtidig med du syer. Man skal lige holde tungen lige i munden, men gør man det, så er det faktisk ingen sag.

Nederdelen har allerede været på mange gange, og især i den her varme er det altså en befrielse at kunne iklæde sig silke. Jeg har sagt det mange gange før, og siger det gerne igen: polyester bliver ALDRIG min kop the. Uanset hvilken temperatur det er udenfor.

Hvis du vil sy en magen til, så er min DIY til fri afbenyttelse. Stoffet kan jeg desværre ikke hjælpe med da det sikkert er udsolgt for længst, men kig forbi fx Metermeter, hvor det bugner af lækkert stof for tiden.

Strikkeopskrift // mors hverdagscardigan