Når et projekt smutter af pindene

Fine strikkede knapper

2dec50c6-f6c8-47a8-9377-f61f3d76a7ccSom jeg allerede har skrevet om lige her, så er jeg altid i evigt dilemma om hvilke knapper jeg skal vælge. Jeg er simpelthen så kræsen, når det kommer til knapper, og synes ganske enkelt at udvalget der ude er mega elendigt og der er rigtig meget af det samme uanset hvor man kigger.

Derfor blev jeg også ekstra glad da jeg en dag på Instagram så at Mette fra Petiteknit havde beklædt sine knapper med strik. Det var jo ganske enkelt verdens bedste ide.

Så jeg gik på jagt efter en lille DIY og det viste sig hurtigt  at den ide ikke var helt ny, og jeg slå mig selv oven i hovedet for ikke at have opdaget det noget før.

Jeg gik så ellers straks i gang, og efter et par mislykkedes forsøg lykkedes det mig til sidst at lave den helt perfekte knap, og det er der naturligvis kommet en lille DIY ud af, så i også kan lave perfekte knapper med strik:

dafae689-a7a8-45bd-b3dd-9410868589eb

Det skal du bruge

Overtræksknapper fx dem her fra Prym. Jeg har valgt 19 mm da de passer godt til et standard knappe hul.

Samme garn som du har brugt til det strik du har lavet, hvor knapperne skal sidde.

Pind 2,5 (for at få en så tæt strik som overhovedet muligt)

Stoppenål

Det skal du gøre

Du skal nu til at strikke de stykke strik, som du skal beklæde din knap med. For at få den helt perfekte knap, er det vigtigt at det strikke stykke er lige nøjagtigt stort nok til at beklæde din knap. Der skal hverken være for meget eller for lidt strik, og så skal det have en rund form. Jeg har eksperimenteret hele weekenden, og er kommet frem til at denne metode giver de aller pæneste knapper:

Start med at slå 6 m op på din pind.

1. pind: ret

2. pind:  vrang

3. pind: strik 1 r, lav udtagning, strik 4 ret, lav udtagning, strik 1 ret.

4. pind: vrang

5. pind: strik 1 r, lav udtagning, strik 6 ret, lav udtagning, strik 1 ret.

6. pind: vrang

7. pind: ret

8. pind: vrang

9. pind: 1 r, lav indtagning, strik 6 ret, lav indtagning, strik 1 ret.

10. pind: vrang

11. pind: strik 1 r, lav indtagning, strik 4 ret, lav indtagning, strik 1 ret.

12. pind: vrang

13. Luk af.

039f2963-9297-4ef7-b415-5b2bb59576bd

Dit strikkede stykke er nu færdigt, og du er klar til at beklæde din knap. Tag din knap og læg vrang siden af dit strikkede stykke ned mod din knap, således at glatsiden kommer ud af. Træk kanterne bag op knappen og sæt dem fast på de små takker som sidder på bagsiden. Det er vigtigt at du ikke trækker for meget i strikken. Trækker du for meget vil dine masker skille ad, og metalknappen vil kunne ses.

For at undgå netop at trække for meget i strikken syer jeg nu strikken fast bag på i stedet for at fastgøre det med den medfølgende bagbeklædning. Det gav for mig 100 % den smukkeste knap, hvor man overhovedet ikke kunne se den underliggende metalknap. Jeg synes simpelthen at lige meget hvad jeg gjorde, så kom den til at stramme for meget, så maskerne blev trukket fra hinanden.

Du er nu klar til at gentage processen til du har nok knapper, og når du har det syer du ganske enkelt dine knapper fast på dit strik.

Hvis du skal beklæde lidt større knapper, så kan du bare lave en omgang mere med udtagninger, så du i stedet for 10 masker ender med at have 12 masker, og så ellers se om det ikke passer.

God fornøjelse med at lave jeres egne strikkede knapper.

Husk endelig at følge min blog, hvis du vil være sikker på at få alle indlæg med. Dette kan gøres på fx BloglovinFacebook eller via Bloggers Delight egen følgefunktion lige her. Hvis du har en Instagram profil, så kan du også følge mig lige her.

2 kommentarer

  • Anja

    Kunne man stryge vlieseline på, for at holde strikken mere fast?

Når et projekt smutter af pindene