Om nye strikkeprojekter, et par bukser og manglende alenetid

Små dukkefutter

cc95b172-2a81-4f9c-864f-51501489e2c6Er i også gået dukkestrik amok? Det virker jo nærmest som om at den nordiske strikkeverden er gået helt i selvsving når det kommer til dukkestrik. Og det kan man jo godt forstå. Det er jo super nuttet og man ser lynhurtigt resultater. Modsat når man strikker til sig selv eller lidt større børn. Det er også en god måde at få brugt alle de små rester som bare ligger og fylder i strikkekurven.

Jeg er også hoppet en lille smule med på bølgen og strikkede før jul lidt tøj til pigernes dukker, og i den forbindelse lovede jeg vist at skrive et par af opskrifterne ned og udgive dem som gratis opskrifter. Og når man lover noget skal man jo holde det, og derfor starter vi her med de små baby futter.

Det er mega nemme at strikke, og perfekte til at få ryddet op i de små rester man har liggende, som man alligevel ikke kan bruge til noget. Størrelsesmæssigt passer de ca en dukke på ca 43 – 46 cm. Hvis du vil strikke til en mindre dukke, så strik fx med en strikkefasthed på 27 m = 10 i stedet. Så bliver de automatisk lidt mindre.

Det skal du bruge

Ca 10-15 g med en strikkefasthed på ca 24 = 10 cm

En strikkepind. Ca str 3,5.

En stoppenål

2 knapper a ca 1 cm

Det skal du gøre

Slå 40 masker op. Strik 16 pinde ret frem og tilbage på din pind.

Strik 14 ret, Strik 2 ret sammen x 7. Strik ret pinden ud.

Luk af for 22 masker. Strik ret pinden ud.

Luk af til du har 4 masker tilbage på pinden.

Strik retstrik frem og tilbage på de resterende 4 masker til til du har strikket ca cm

Lav et knaphul på flg måde: Strik 1 ret, strik 2 ret sammen, slå om pinden, strik 1 ret.

Strik 2 pinde ret.

Luk af.

Sy futteren sammen under sålen og bag på hælen.  Hæft de løse tråde, og sy en lille knap i.

Gentag overstående så du ender med at have to dukkefutter

Og det var sådan set bare det. Det var jo næsten så nemt at man kunne tro det var løgn.

Opskriften er selvfølgelig til fri afbenyttelse. Deler du dit færdige resultat på de sociale medier så tag mig gerne, så jeg kan se hvad i får laver.

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

:lion: 
:grinning: 
:grin: 
:joy: 
:smiley: 
:smile: 
:sweat_smile: 
more...

Næste indlæg

Om nye strikkeprojekter, et par bukser og manglende alenetid