Om tak og tålmodighed

Vild med lilla og prikker

8da0c07f-3ff7-4c14-af06-f24a5e8330a0Kender i det man sådan langsomt går fra at hade en farve til at acceptere den, for så lige pludselig at elske den?

Sådan har jeg det med lilla.

Jeg har altid haft et lidt anstrengt forhold til den farve. Den lugter sådan lidt af 70er og lilla stofbleer. Dengang Oline var lille baby fik farven lilla lidt af en lille comeback hos nogle, og bla tog firmaet Sebra farven til sig, og jeg husker at de nærmest lavede en helt kollektion af alt muligt lilla til børneværelset. Det var der mange der kastede sig over, og jeg husker en bekendt som have fremstillet et helt lilla Sebra værelse til hendes datter. Nøj det var ikke ligefrem kønt.

Så har lilla ellers taget lidt af en pause. Det var vi nok mange der havde brug for. Og så lige pludselig så kryber den frem fra busken igen. Denne gang ikke som en 70er agtige Sebra lilla, men i en langt mere lys og nærmest lavendel agtig version.

Og den farve er jeg ganske gået hen og blevet smaskhamrende forelsket i, og heldigvis ser det jo ud til at det bliver en af forårets hotte farver.

Da jeg jo ikke kan vente til at butikkerne bugner af lilla, og fordi jeg er en vaskeægte gør det selv kvinde  var jeg jo ganske enkelt også nødt til både at investere i garn og stof for at tilfredsstille min lyst til lilla. Garnet var meget nemt at finde, men endte tilsidst men at bestille denne lavendel farvede alpaka og så for at give den lidt spil, kombinerede jeg den med en tråd råhvid kidsilk. Jeg var meget i tvivl om hvad jeg skulle strikke i den garn kombi. Et ny strikkeopskrift eller skulle jeg finde en af mine gamle frem fra gemmerne. Jeg kunne også  kaste mig over andres fine opskrifter.

Det endte med efter mange overvejelse at blive til en flæsebluse. Og det er jeg ganske godt tilfreds med indtil videre. Har netop i denne sekund færdiggjort kropsstykke, og skal nu til de forbandede ærmer. Og indtil videre ser det bare så godt ud. Skal nok vise den frem når den er helt færdig.

bb281819-2526-4e68-89c2-b985fecb18db

Tapet fra Tapetcafe og Retrovilla // flæsebluse strikket i kidssilk og alpaka // hjemmesyet nederdel

Stoffet var straks noget sværere, og det tog mig faktisk rigtig længe før jeg nærmest ved et rent tilfælde faldt over noget viscose i den helt rigtige sarte lilla på Aliexpress. Jeg må indrømme at jeg var lidt skeptisk da jeg klikkede det hjem. Var farven overhovedet helt rigtig og hvad med kvaliteten.

Heldigvis blev jeg meget glædeligt overrasket. Farven var lige i skabet, og stoffet virker rigtig lækkert og har holdt formen efter en omgang vask. Glæder mig til at få syet noget op i det fine stof. Tænker måske en kjole lidt af a la den her, måske bare med en peter pan krave i stedet. Glæder mig til at vise den frem, når den engang er færdig.

Og hvad siger i så til lilla? Er det en farve som i ligesom mig også langsomt er kommet til at elske igen?

2 kommentarer

  • Bjørg

    Jeg kan godt lide plum-og abugine-lilla til min datter… men ellers har jeg det meget stramt med lilla. Det er en alt for feminin farve til mig. Lidt ligesom alle de rosa nuancer vi er blevet overfaldet af de sidste par år. Jeg synes det er fantastisk på andre, men det ender bare ikke hjemme hos mig selv.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Katrine

    Nix! Jeg er ikke færdig med at hade lilla. Men jeg er blevet ret pjattet med aubergine, som (vel ret beset) ER lilla? Sebra-lilla kommer jeg dog til at hade til min dødsdag.

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Næste indlæg

Om tak og tålmodighed