Vintersættet og to tilhørende gratis strikkeopskrifter

Opdatering af Ebbas vinter garderobe

dsc_3450 Det er faktisk uendelig lang tid siden jeg har strikket noget til Ebba. Faktisk tror jeg at det sidste jeg strikkede til hende var Sol og sommerdragten, og det er alligevel temmelig lang tid siden.

Men nu skulle det altså være, og her den anden dag hoppede der en Min datters flæsekjole af pindene. Jeg har strikket den op i Smart uld fra Sandnes garn. Egentlig passer det overhovedet ikke med strikkefastheden, men nu havde det ligget og gloet på mig i meget lang tid uden at jeg havde fundet et formål til de 300 g jeg havde købt, og så tog jeg en hurtig beslutning om at forvandle dem til en flæsekjole. Og det synes jeg faktisk er gået meget godt.

dsc_3459

Sandnes Smart uld i farven brændt orange

Jeg har gamblet lidt og strikket med en anden strikkefasthed. Jeg strikkede bare en str 1-2 år og målte så lidt undervejs, og strikkede den selvfølgelig længere. Det var lidt af et sats, men heldigvis lykkedes mit projekt og kjolen passer perfekt.

Smart er et lidt tykt garn, så den skal vist i brug nu inden det bliver for varmt i vejret. Ellers kender jeg vist en lille pige som kommer til at koge en lille smule. Heldigvis har jeg strikket den så lang, så hun forhåbentlig kan passe den til næste vinter også. Så er spørgsmålet bare om den lille dame overhovedet vil gå i mors hjemmestrik til den tid. Men den tid den sorg.

dsc_3455

En anelse mere rund flæse som går længere ned på brystet

Jeg har strikket flæsen en anelse anderledes end på den måde som er beskrevet i opskriften. Flæsen her går længere ned på bryster og er mere rund i det. Det eneste du skal gøre er egentlig bare at lade være med at flytte vrang maskerne for hver omgang. Flyt dem i stedet hver anden omgang og så lader du dem ikke mødes på midten, men slutter af med ca 10-15 vrang masker på en omgang i stedet for.

dsc_3458

Flæseafslutning med ombukningskant

Det lyder måske som volapyk, men har du opskriften foran dig, så burde det give mening. Ellers sig til.

Kunne du også godt tænke dig at strikke Min datters flæsebluseså finder du opskriften lige her, og vil du bruge original garnet, så skal du ud og investere i enten noget yaku uld eller pima bomuld fra CaMaRose.

3 kommentarer

  • Katrine

    Jeg synes, at flæsen ‘flæser’ mere end på min mor-bluse… er der flere masker i børne-blusen?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Olinesmor

      Nej det er der ikke. Har du husket at samle masker op i både ovre og nedre vrang løkke? Jeg tror måske det går galt for mange som strikket den.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sikke en smuk kjole, og smuk farve. Fedt at du fik det til ar lykkedes på trods af en anden strikkefasthed. Er sikker op den ser fantastisk ud på 😊👏🏻

Vintersættet og to tilhørende gratis strikkeopskrifter