Et styk verdens nemmeste nederdel

Strikhue a la Ganni

4924cbc2-323d-4190-89f4-d8a99df5c46c

Nederdel er hjemmesyet og du finder diy lige her // jakken er fra Asos (find lignende lige her) // Sneakers fra New Balance // Hjemmestrikket popcornbluse og den finder du opskrift på lige her

Ganni’s strik er her og der og alle vegne. Og med god grund, for de laver altså bare nogle smukke ting. Jeg er fuldstændig forelsket i denne gule sag, og overvejer meget kraftigt om den en dag ikke skulle flytte hjem til mig.

Udover deres strikkede trøjer, så må jeg også indrømme at jeg har kastet lange blikke efter deres strikkede huer, men til 799 kr, så har jeg altså valgt at springe over. Den pris er simpelthen en smule vanvittig.

Huen er sådan set ganske enkelt i designet, og bestemt ikke noget unikt. Faktisk har jeg allerede lavet en gratis opskrift på netop sådan en hue. Den opskrift er ret genial, fordi den ikke er rettet mod noget specifikt garn. Du kan ganske enkelt bruge lige nøjagtig det garn du ønsker, og så guider opskriften dig til hvordan du får en hue ud af netop det garn.

Hvis du sidder og tænker “jamen jeg vil lige nøjagtig strikke en hue som Ganni’s” så kan du godt ånde lettet op for jeg har allerede tilpasset opskriften, og den får du gratis lige her. Den kommer i to str: en junior model og en mor model (som er rimelig one size). Så er der chance for at mor og datter kan matche hinanden i vaskeægte Ganni style.  Hun kan strikkes af næsten hvem som helst, bare du har styr på at strikke ret og har lidt gå på mod, så skal du nok få en brugbar hue ud af det.  God fornøjelse

Det skal du bruge

ca 25 g mohair fra Drops

ca 75 g alpaka fra Drops (du skal strikke med to tråde)

Rundpind ca str 5,5 + 6. Ca 40 cm lange (pindestørrelsen kan variere alt efter hvor stramt eller løst du strikker. Se forklaring om strikkefasthed neden under).

Sådan strikker du huen

Først lav en strikkeprøve. Hvis du vil læse lidt om hvad en strikkeprøve er, hvorfor den er vigtigt og hvordan du laver den så kan du læse lidt om det her. Du skal ramme en strikkefasthed på 16 masker = 10 cm.

Køb noget garn. Jeg har brugt alpaka og kid silk fra Drops. Du skal strikke med to tråde alpaka og en tråd kid silk. Du kan vælge de farver du ønsker, men ønsker du den melerede effekt som ganni huen har er det en god ide at bruge en lys tråd mohair, som fx den hvide her, som kontrast til den farve du vælger alpakaen i.

Jeg har købt mit garn lige her, hvor de har et godt udvalg af bla garn fra Drops.

Slå 50 (60) m op på pind 5,5. Du skal strikke rundt på din rundpind. Marker din omgangsstart.

  1. Strik 1 omgang rib (1 ret, 1 vrang)
  2. Strik 1 omg halvpatent rib (1 ret hvor du strikker ned i den forrige strikke ret maske. Se evt video her, 1 vr).

Gentag omg 1 og 2 til din rib måler ca 8 cm. Du kan sagtens både strikke den kortere og længere hvis du ønsker det. På Ganni huen er ribben meget kort, men jeg kan godt lide at ribben dækker over ørerne således at der er to lag strik over ørerne. Men det er selvfølgelig en smagssag.

80d0fbb9-8e72-4de4-9bcd-f68a2e49d6fa

Skift til pind 6. Du skal nu beslutte hvilken side af din rib som skal vende udad, når du bukker den om. Strikker du bare rundt nu vil vrangsiden af din halvpatent vende udad. Hvis du bedre kan lide retsiden og ønsker at den skal vende udad (som på min hue), så skal du vende, således at du nu strikker glatstrik på din “vrangside”. Jeg bruger denne metode her, når jeg vender. Du vil nu få retsiden af din halvpatent udad, når du folder den op.

Uanset hvilket side du har valgt at have udad, fortsætter du på flg måde:

Strik ret rundt på din rundpind (glatstrik). Strik ca 13 (18) cm (målt fra slutningen af din rib). Du skal nu begynde at lave indtagninger. Dette gøres på flg måde.

Start ved din omgangsstart. Strik 8 m ret, lav en indtagning (strik to masker drejet ret sammen). Sæt en markør. Denne markør markere hvor du skal lave dine indtagninger. Gentag dette omgangen ud.

Strik 2 omgange ret uden indtagninger.

Du fortsætter nu med at lave indtagninger på samme måde som beskrevet oven over, hvor du strikker ret til 2 masker før din markør og laver en indtagning. Dette gøres pinden ud, og efterfølgende strikke du 2 omgange ret uden indtagninger.

Dette gentages indtil du har 5 masker imellem dine markører. Bryd garnet så du har ca 20 cm til at hæfte med. Sæt garnet på en stoppe nål og før nålen igennem maskerne.  Stram til og hæft garnet på vrangsiden af din hue.

Hæft din opslagstråd og evt pres eller blok din hue. Du kan nu folde ribben op som jeg har gjort, og så har du en hue som sidder rimeligt tæt om dit hoved. Ønsker du en mere “toppet” hue, så lader du bare være med at folde ribben op. To udtryk for en hues pris. VOILA.

Du kan nu enten lade huen være som den er eller pynte den enten med en hjemmelavet pom pom (find udstyr til at lave sådan en lige her) eller hvis du er til pels kan du sætte enten en fake pels på eller en ægte af slagsen.

Og så er du ellers klar til at i føre dig en Ganni lignende hue til en brøkdel af hvad den ægte vare koster.

God fornøjelse med strikkeriet, og husk endelig at tagge mig hvis du deler på de sociale medier. Brug gerne #olinesmor og #diymedolinesmor. Så kan jeg nemlig se hvad i får lavet.

Og så husk at kigge forbi mine 3 andre gratis opskrifter:

Retstrikket turban

Verdens nemmeste hue

Mors basis bluse

bb907cf9-e6ff-48bd-891c-4ae03428c3d3

14 kommentarer

  • Lulu

    Hej olinesmor 🌸 så er jeg igang med huen. Men jeg har et spørgsmål: når jeg har strikket ribben færdig og vil “vende” (da jeg gerne vil have retsiden på ribben ud ad), så forstår jeg ikke den video du henviser til Jeg skal jo ikke stikke bagstykket højre som den viser. Jeg er vist helt galt på den… hjælp! Og tak 🌸 Vh Lulu

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Olinesmor

      Du skal ikke strikke bagstykket højere. Du skal bare bruge den metode der bruges til at vende rundt.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Lulu

      Tak 🍉 jeg blev bare forvirret -selvfølgelig giver der mening! Sorry. Nu er huen næsten færdig 🍉

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lulu

    Hej olinesmor 🌸 Tusind tak for opskriften. Jeg vil lige høre dig, om hvor mange masker du har brugt på din egen hue -50 eller 60 masker. Vh Lulu

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Olinesmor

      60. Den passer de fleste.

      Det er kun hvis du har et meget lille hoved at du skal slå op til 50 eller hvis du strikker til et stort barn.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Isabella

    Hvilke farver garn har du brugt?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Olinesmor

      Lys lilla og så bare en alminde råhvid mohair

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Amalie

    Hvordan skal man gøre, hvis man vil strikke i rent Drops Air? 🙂

    Er ikke erfaren, så skal lige høre, om der er rib hele vejen op på indersiden af huen? 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Olinesmor

      Det kan man også sagtens. Bare lav en strikkeprøve. Nej der er kun det rib du kan se.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Eva Jørgensen

    Det er fra hendes verden nummer 42 2017.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Eva Jørgensen

    Tusind tak for opskriften!! Jeg ved ikke om du af og til køber Hendes verden men i deres blad var der for nyligt en strikkeopskrift der minder meget om den gule sag. Jeg kan sende den til dig hvis du er interesseret? Ellers har Annett opheim jo også lavet en opskrift #kristianeshøstgenser men den er ret meget en kopi af Ganni modellen så det skal man lige kunne “sluge”.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Olinesmor

      Jeg kender godt Annett’s opskrifter og har faktisk også købt dem. Men jeg må indrømme at jeg har det lidt ambivalent med den opskrift, og jeg tror faktisk at jeg ender med at springe over og respektere Gannis meget unikke design.

      Ved du om den ligger på Hendes verdens side?

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Eva Jørgensen

      Jeg har også købt opskriften men besluttede lige som dig at springe over. I stedet er jeg gået igang med hendes Rubygenser – som er hendes “eget design” eller jeg har i hvert fald ikke set noget lignende hos Ganni el andre. Jeg tjekker lige mht Hendes verden og vender tilbage

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Eva Jørgensen

      Jeg har sendt opskriften til din mail

Et styk verdens nemmeste nederdel