Sommerhus tid, masser af garn og nye ideer

En strikket krave vol 1 og lidt om copyright

strikketkrave2 Min første strikke opskrift er næsten klar (faktisk er nummer 2 og 3 også næsten klar), og jeg er så stolt. Det har været et stort arbejde, men også et meget sjovt arbejde. Og når noget er sjovt, så føles det jo overhovedet ikke som et arbejde. Det er jo nærmere min hobby.

Grunden til at min første strikke opskrift blev en krave skyldes to ting. Først og fremmest fordi jeg er her på det sidste er blevet helt besat af små kraver. De er simpelthen så søde og mega smarte til en lille savlende baby. Og for det andet så er det også et mega nemt begynder projekt, som faktisk ser ud af noget, og som man får lyst til at tage i brug, modsat mange andre begynder projekter, som er så grimme og enkelte at de ender bagerst i skabet.

Måske tænker i, at den ser mega svær ud, men jeg kan love jer, at det er den ikke. Jeg har skrevet en udførlig opskrift, og så arbejder jeg også på noget andet, som også vil gøre det meget nemmere for jer at komme i gang med at strikke.

Det er også grunden til at opskriften ikke kommer helt til salg endnu, for mangler lige de sidste detaljer for at den bliver et helt igennem fantastisk begynder projekt. Hvis i bare ikke kan vente, så skriv en mail til mig på Olinesmor@live.com, så kan i få lov til at købe opskriften før de sidste detaljer er klar. Jeg har strikket den i engleuld, som har en strikkefasthed på 29 masker på pind 3. I kan selvfølgelig brug hvad garn i nu har, bare det passer med strikkefastheden. Opskriften er klar, og kan stadig sagtens strikkes hvis du er nybegynder, du skal bare lige have lidt styr på at slå masker op, strikke ret og vrang, strikke masker sammen og slå om pinden. Den koster 25 kr og findes i str 3-12 måneder, 1-2 år og 2-5 år.

Inden jeg begynder at sende den ud, så vil jeg bare lige knytte et par kommentarer til copyright. Det er nemlig noget som ikke alle her i strikke verdenen ved eksisterer.

For noget tid siden meldte jeg mig ind i et forum på Facebook for folk der hækler og strikker. Egentlig holder jeg mig væk fra sådanne forummer, da jeg tit synes tonen kan blive meget hård, og det at folk sidder bare en skærm simpelthen bringer det værste op i dem. Og vi taler ikke om hårdkogte brandfarlige politiske emner, nej nej det er noget så uskyldigt som indretning af børneværelser eller strikke opskrifter, der virkelig kan få folks pis i kog, og bringe den indre psykopat frem.

Grunden til jeg meldte mig ind var at jeg fik nys om at flere af mine billedere florerede der inde. Det er sådan set ok, så længe folk husker kilde angivelse og behandler dem med respekt.

Her på det sidste har jeg kigget lidt mere med, og sågar også været lidt aktiv. Blandt andet i en tråd omhandlende copyright på strikke opskrifter. Trådstarterne efterlyste de “gamle” dage tilbage, hvor man bare delte strikke opskrifter og hvor man ikke var efter hinanden mht til copyright. Der har åbenbart været nogle diskussioner omkring dette før, hvor nogle medlemmer har påpeget at det altså ikke er i orden at dele copyright beskyttet materiale. Til stor forargelse for nogle åbenbart.

I tråden var der mange der var enig med trådstarter. Holdningen var lidt at nu hvor garn er så dyrt, så kan det jo ikke passe at opskrifterne også skal koste penge. En anden mente også at det var en glidebane, at alt skulle koste penge, hvorfor kunne man ikke bare hjælpe hinanden lidt mere og hvorfor skulle nogle folk være så grådige.

Jeg kunne simpelthen ikke være mere uenig.

Lad os starte med det med garnet. Så fordi noget koster penge, så skal noget andet være gratis. Og hvorfor er det ikke omvendt. Hvorfor er det at folk ikke mener at garnet skal være gratis. Hvorfor går man ikke bare ned i garn butikken og fylder lommerne og går der fra. Det kunne personen sikkert aldrig finde på, men at stjæle opskrifter det er åbenbart helt fint.

Så er der den person ikke forstår at alt skal koste penge. Hvorfor strikkedesignere ikke bare kan være altruistiske væsner, som bare donerer al deres tid til strikke lystne og opskrifts hungrende kvinder. Til det kan jeg spørge om personen selv går på arbejde og ikke forlanger penge for det eller bestiller hun vvs manden til at ordne hendes håndvask, og når regningen skal betales, trækker man bare på skulderen og krøller regningen sammen med ordene: “Hvorfor skal det hele gå op i penge”. Tror i helt ærligt at VVS manden bare accepterer det?

Noget andet jeg ikke forstår det er jo at der jo er masser af gratis opskrifter der ude. Flere ugeblade har opskrifter liggende på deres hjemmesider til fri benyttelse og flere garn producenter tilbyder gratis opskrifter hvis bare du køber deres garn. Drops garn går end da så vidt at lægge alle deres opskrifter ud på deres hjemmeside til fri afbenyttelse. Du behøves ikke engang købe Drops garn for at få adgang til alle herlighederne. Til sidst men ikke mindst så er bibliotekerne også fyldt af strikkebøger, som du frit kan låne, strikke efter og aflevere igen når du er færdig med opskriften.

Fælles for alle disse muligheder er at de er gratis eller semi gratis for os forbrugere, men det betyder jo ikke at strikke designeren ikke får penge for deres arbejde. For det gør de. Her er det bare garn producenten, ugebladet eller biblioteket som har betalt deres arbejde, så du som forbruger er fri for det.

Så de gratis strikke opskrifter er der ude. Og der er faktisk rigtig mange af dem.

Men ønsker du at benytte dig af en opskrift, som er lavet af en strikke designer uden tilknytning til ugeblade eller garn producenter, så husk at ingen her i livet arbejder gratis, og at det faktisk er et kæmpe arbejde at lave en strikke opskrift.

Så husk at selvom du har købt og betalt for en opskrift, så er det faktisk heller ikke ok du at låne den til en veninde eller familie medlem. Nogle mener at de er i deres fulde ret til at dele opskriften med familie og venner. Men hvem definerer hvad en ven er og hvor tæt han eller hun skal være for at få lov til at låne opskriften. Og hvad med familie. Er det også tante oda, som egentlig bare er den mormors kusine. Eller gælder det kun den helt tæt familie og i disse skilsmisse dage, hvad er den nære familie så egentlig. 

Hver gang en købt opskrift eller bog deles på kryds og tværs af venner, kollegaer og familier medlemmer, så går strikke designeren glip af betaling for hendes arbejde. Det lyder måske meget uskyldigt lige at låne en opskrift til en veninde, men reelt kan det faktisk betyder et stort indtægts tab for den person som har copyright’en på arbejdet.

Jeg tror faktisk ikke at de fleste gør det af en ond mening. Selvfølgelig er der en hardcore kerne, som dem jeg har nævnt tidligere, som bare ikke kan nås, og som altid vil mene at en strikke designeres arbejde aldrig vil være værd at betale for.

Men jeg tror faktisk største delen gør det af uvidenhed. Sådan har jeg selv været. Jeg skal bestemt ikke være hellig her. Jeg har gjort nøjagtig det samme. Delt mine strikkebøger med kollegaer og venner. Men nogle gange bliver man klogere, og det håber jeg også at mange af jer som læser det her indlæg vil gøre.

Og så lige en lille sidste reprimande.

Havde en mail veksling med en anden strikke opskrift designer her den anden dag. Ligesom mig lader hun sig naturligvis inspirere af hvad andre folk har lavet, især gamle strikke opskrifter. Ligesom jeg selv gør det. Det har åbenbart også faldet nogle for brystet. Til det kan jeg kun sige prøv, at kig jer selv omkring. Kig på jeres tøj, jeres sko, jeres interiør, jeres møbler etc etc etc. Tror folk virkelig at ideerne til de ting er kommet ud af den blå luft, tror folk virkelig at designere opfinder den dybe tallerken hver gang de laver et nyt stykke tøj. For det gør de ikke. De lader sig inspirere af ting de ser omkring sig, af mennesker, af gammelt vintage tøj, af andre kulturer etc etc.

Selvfølgelig skal man ikke kopierer andres design, men inspiration det er altså noget alle benytter sig af. Ikke kun strikke designere, men også arkitekter, bolig stylister, tøjdesignere…. ja jeg kunne bliver ved.

Jeg håber at min lille opsang og information omkring copyright måske får flere af jer til at tænke over det, og sætte pris på at der er nogle der gider bruge deres tid på at lave lækre opskrifter til jer.strikketkrave1

15 kommentarer

  • lis kanstrup

    hej kan jeg købe opskriften på kraver

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tina

    Hej. Jeg vil gerne lige blande mig lidt. som du selv skriver, er stort set alt design set før, Jeg tager et eksempel, den velkendte djævlehue, den bliver som udgangspunkt i grundopskriften, lavet og solgt som opskrift hos mange designere, de har måske bare lavet et andet mønster, men grundmodellen er den samme. Er det lovligt? at sælge opskriften? tænker her på at de måske bare i stedet for at strikke glat, nu har lavet den om til feks. perlestrik. Dette ses jo overalt, at designer gør dette og derved sælger opskriften som deres eget design.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mie

    Kære Olinesmor.
    Sikke nogle fine kraver, men hvor køber jeg opskriften?
    Mvh Mie 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kisum

    Eeeej, jeg skrev så meget en lang kommentar med gode spørgsmål og så forsvandt den 🙁 kan ikke overskue at skrive igen, men vi tager den over det næste krea møde…

    Jeg vil dog lige sige til det med udlån af bøger, så må man jo gerne låne en bog/film til en veninde, men man regner også med at de leverer den tilbage igen og ikke tager kopier (dog er det så dem, der gør det ulovlige) og så er der netop det moralske aspekt, at jeg i hvert fald gerne vil give penge til dem, der bruger tid og kærlighed på at lave noget, jeg nyder – om det så er en bog, film, musik, opskrift eller andet. Du ved, jeg har det stramt med ulovligt downloadede musik og film…

    Glæder mig til at se dine kommende projekter!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kisum

    Jeg kan godt se det, Julie skriver i forhold til, at det står en frit at låne en bog til en ven – det er jo også almindelige bøgher eller f.eks. dvd’er der kan være tale om og dem er der intet ulovligt i at låne ud. Men man forventer jo også at få dem tilbage igen og at den, man låner den til ikke låner den videre til andre. Det er en gråzone og du har helt ret i det moralske i, at man gerne vil give penge til dem, der laver arbejdet. Du ved, jeg også betaler både til netflix og HBO og har det meget stramt med at se noget, der er downloaded ulovligt, for jeg vil faktisk gerne, at pengene går til dem, der har brugt tid og kærlighed på at lave noget, jeg nyder.

    Et helt andet spørgsmål og det er ikke fordi, det er noget jeg har tænkt meget i, men jeg har jo ingen små børn, jeg kan strikke til selv, men jeg elsker baby opskrifter, fordi de er hurtige små projekter (i modsætning til evighedskjolen), så hvis jeg nu strikker en hue, jeg ikke kan bruge til noget ud fra en opskrift, jeg har købt, må jeg så ikke sælge huen for f.eks. garnets pris? Det er vel opskriften, jeg ikke må sælge videre og ikke det produkt, jeg får ud af at bruge den? Teoretisk kunne en ikke strikkekyndig veninde jo bede mig om at strikke noget for hende ud fra en opskrift, jeg enten selv har eller hun har købt og så bede mig om at gør det for hende for et beløb der enten matcher garnet eller måske giver mig en lille 50’er oveni. Er det ulovligt?

    Mit hoved kan ikke følge med 🙂

    Jeg synes forresten, det er så sejt det du gør med opskrifterne og jeg glæder mig til at se, hvad du ellers kommer med ude i fremtiden. Skal til indtagningerne som det næste på huen og det er MEGET spændende. I love it!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • olinesmor

      Din kommentar blev bare gemt søde Malene. Jeg skal bare lige godkende den.

      Jeg ved hvordan du har det med det. Du er nok det mest ærlige menneske jeg kender da konsekvent betaler for alt du ser på tv :-). Det er vi heldigvis også begyndt på, for alt andet er altså forkert.

      Mht til at sælge videre, så er det faktisk også ulovligt med mindre at copyright haveren er ok med det. Jeg kan se at mange der strikker på bestilling skriver at de har clearet det med forfatteren af opskriften, om det er rigtigt eller ej ved jeg ikke. Jeg tror mange ser igennem fingre med det så længe det er på et amatør plan. Som fx det scenarie du omtaler. Det ville jeg personligt aldrig have noget imod. Men hvis jeg opdager at det gøres i stor stil, så ville jeg nok reagerer.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Susanne

    Jeg er 100% enig med dig i det du skriver. Den der har gjort arbejdet skal da have betalt for det! Hvis man ikke vil betale, må man selv lave en opskrift 😉 Det er jo også som du siger masser af gratis opskrifter og strikkeinstruktioner at finde.

    En anden uheldig ting jeg tit ser, er folk der sælger strik ud i designs, og fra opskrifter, de ikke selv har lavet. Dét er jo faktisk også hamrende ulovlig. De tjener jo også penge på andres arbejde! Jeg tror dog de fleste der gør det, gør det af uvidenhed.

    Jeg glæder mig til at se dine opskrifter, og vil helt sikkert købe nogle af dem 🙂 (OG vil selvfølgelig ikke dele dem! Tip: tusindfryds strikkeopskrifter kommer tit i papirform. Jeg vil gætte på at det er fordi et ark er sværere at dele end en pdf-fil. Det kræver dog at man lige har resurserne til at lave farveprint på tykt papir..)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Julie

    Hej Olinesmor 🙂 Jeg studsede lidt over det, at du mener, at det er ulovligt, at låne en bog ud til venner og familie… Nu har jeg gennemlæst ophavsretsloven, og jeg kan simpelthen ikke finde noget sted, der angiver, at det skulle være tilfældet? Måske du kan hjælpe mig med en paragraf? Mvh. Julie

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • olinesmor

      Nu er jeg ikke jurist så det kan jeg ikke hjælpe dig med. Hvis det er lovligt iflg ophavsret loven så vil jeg gerne se dennes definition på familie og venner. Er det kun den nære familie, og hvad er den nære familie? Og hvad med venner. Hvem definerer hvad en ven er. Nogle har jo mange 100 venner på facebook fx. Må de alle låne opskriften? Og hvad med vennen der har fået den af sin ven, må han så også låne den til hans venner og familie. Kan du se problematikken? En opskrift som bliver solgt til en person kan lige pludselig blive spredt gratis over det danske land.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Julie

      Jeg fandt lige det her på denne adresse: http://rokken3.dk/forum/archive/index.php/t-10.html:

      “Du må gerne låne f.eks. en opskrift ud. Det er ligegyldigt hvem du gør der til. Du må imidlertid ikke tage penge for det, eller kræve anden form for betaling. Du må imidlertid ikke låne f.eks. en opskrift ud digitalt, dvs. hvis
      den er skannet ind eller på anden måde ligger på din computer. Det er kun fysiske opskrifter, som må lånes ud.

      Personen, der låner en opskrift, må gerne tage en kopi af denne til eget brug. Igen gælder reglen med at opskriften kun må bruges af vedkommende eller dennes husstand, så ikke noget med at tage en kopi
      og give den til en ven eller bekendt. Kopien må ikke være digital, dvs. heller ikke her noget med at skanne den ind eller skrive den af.”

      Det giver ret god mening for mig. Jeg kunne nemlig ikke forestille mig, at det var ulovligt at låne en bog eller anden fysisk genstand ud – lige meget hvem man låner den ud til. Men som det ser ud, er det umiddelbart ulovligt at dele en opskrift digitalt uden dit samtykke! Ophavsretsloven definerer ikke en personkreds – den taler om privat brug og kommercielt brug…

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • olinesmor

      Tak for dit svar. Så er der bare det moralske aspekt i det, som jo også er en væsentlig del af denne diskussion. Og vil man støtte strikke designere i deres arbejde så de får lyst og tid til at producere mere. Det er i min verden også en stor del af denne problematik.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Julie

      Ja, men det er jo et helt andet spørgsmål 😉 Og ja, den tendens du beskriver er da bestemt ikke særlig sympatisk!

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Venner og familie er dem du kommer i berøring med i det virkelig liv, det er ikke tilladt at dele digitalt på nettet. For at gøre det lidt enkelt for sig selv er det en god ide at tænke på enten en roman eller en cd med musik. Hvis du kan låne det ud til personerne i det nære netværk er det også lovligt at låne en opskrift ud. (Ikke en kopi, det er ulovligt). Er i øvrigt fuldstændig enig med dig med ophavsretsloven kan være noget uklar, så det kan være svært at holde sig indenfor lovens rammer.

Sommerhus tid, masser af garn og nye ideer