Bloomers a la Olinesmor version 2.0

Om at komme i gang med at strikke

  strikkeJeg bliver rigtig tit spurgt om hvordan jeg har lært at strikke og om hvor lang tid det har taget mig at nå her til hvor jeg er i dag. I er åbenbart mange som også godt kunne tænke jer at komme i gang. Og det kan jeg dæleme godt forstå. For at strikke er bare mega fedt.

Jeg tror egentlig jeg har skrevet lidt om det før. Om hvordan jeg kom i gang med at strikke, men i er mange som er kommet til, og så tager vi den lige en gang til. Den historier tåler helt bestemt en gentagelse, og måske kan den inspirere jer til at komme i gang.

Jeg startede med at strikke da Oline var ca 1 år. Jeg havde længe ønsket at komme i gang, men havde lidt svært ved at komme ud af start hullerne. Min farmor har altid strikket meget, og havde også strikket masser af ting til Oline. Men hun var efterhånden blevet en gammel dame på over 90 år, og strikkelysten var hun så småt ved at miste, så hvis jeg ville fortsætte med at give Oline lækkert hjemmestrik på, så måtte jeg selv til pindene.

Det første jeg strikkede til hende var en vest fra denne bog, som i øvrigt varmt kan anbefales. Der er flere projekter på nybegynder niveau. Vesten var virkelig ikke særlig køn, og der var masser af fejl i den, men jeg var i gang, og det var det vigtigste. I kan faktisk se strikken lige her, og den er nok et levende bevis på at man virkelig kan nå langt på 2,5 år.

Nu tænker i sikkert om man virkelig skal være 2,5 år, og til det kan jeg sige nej. For det første har jeg kunne strikke som jeg gør nu i hvert fald det sidste års tid og måske end da lidt længere. Desuden har jeg også haft lange perioder, hvor jeg ikke rigtig har strikket særligt meget. Så fat mod, det behøves absolut ikke tage 2,5 år før man er hvor jeg er nu. Et godt eksempel på dette er Signe, som har bloggen Plummum. Prøv at tjek hendes strik ud. Jeg er temmelig imponeret. Signe har vel kun strikket et halvt års tid, og hun producerer allerede meget smukke og avancerede strikkerier.

Når i skal i gang vil jeg anbefale jer at bogmærke siger som Drops hjemmeside og Paapinden.dk. Her er der masser af hjælp at hente. Lige fra det mest basale, til de lidt mere avancerede teknikker. På begge siger er der videoer som viser de enkelte teknikker, og de videoer er virkelig guds gave til folk som gerne vil lære at strikke. Uden de videoer havde jeg aldrig lært at strikke.

Og ellers er youtube også en sand guldgrube, når det kommer til at lære kunsten at strikke. De fleste videoer er dog på engelsk, så det kræver lige at man kender det engelske ord for det man leder efter for at få et korrekt søge resultat. Ellers kan i altid besøge min youtube kanel, hvor der også er et par videoer, og med tiden håber jeg at der kommer endnu flere til.

Og så må i ellers bevæbne jer med god portion tålmodighed og måske smide perfektionismen og ambitionerne  væk for en stund. Rom blev ikke bygget på en dag, og at blive god til at strikke bliver man ikke bare fra den ene dag til den anden. Man skal kysse mange frøer før en af dem forvandler sig til en prins lige ledes skal man strikke mange ikke helt så pæne og uperfekte strikkerier før man står med noget som man virkelig er tilfreds med. Bare se på min vest. Den er fandme noget af en grim frø.

Så kom bare i gang og måske inden i ser jer om har i et strikket et sæt som dette, som består af en cardigan fra Sandness strikke hæfte 1508. Den er strikket i Quince and co‘ Chickadee i farven Carries yellow,. Romperen er Evelyns legedragt fra Little Ediths knit, og den er  strikket i extra fine merino fra Pickles i farven pudder. Til sidst men ikke mindst er det en Little Hannah også fra Little Edith knit, og den er strikket i engle uld fra Tusindfryd i farven lys fersken.

Little Hannah er forøvrigt mit nyeste strikke projekt. Det tog mig ikke mange timer, og den var meget nem at strikke. Så nem at jeg ligefrem vil påstå at den er et lille begynder projekt. Udover at være nem og hurtigt at strikke så kræver den næsten ikke noget garn, så et perfekt restgarn projekt. Så den kan varmt anbefales.

Håber det her indlæg har givet jer en smule blod på tanden, og at i snart får gang i de der strikke pinde. Men pas på, man bliver dæleme bidt af det.

littlehannah sandnesstrik

9 kommentarer

  • Lona dehn

    Hvor kan man købe den strikkebog

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Indlægget her har været meget brugbart for mig og har netop besluttet mig for, at NU vil jeg lære det! Jeg har netop strikket et viskestykke til legekøkkenet, for lige er komme i gang 😀 Kan du mon fortælle om “All you knit is love” og “Knit for your kid” er for nybegyndere? Eller kan du anbefale en anden bog at investere i, hvis man gerne vil igang med noget baby/børnetøj, men først skal lære at læse opskrifter?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • olinesmor

      Hvis du har lidt tålmodighed så kommer jeg snart med nogle opskrifter som er perfekt til nybegyndere med opskrifter der er lidt at læse og som giver nogle fine resultatet. Ellers kan jeg anbefale edithslittleknit hun laver også de fineste ting, som også kan laves af en begynder. I hvert fald hendes hue og kraver.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ah, Camilla du giver haab til os alle 🙂 Vil saa gerne laere at strikke. Maa straks i gang!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • ej, ej, ej! Tak, søde kvinde<3 Jeg får helt røde kinder. Sikke et kæmpe kompliment fra strikkedronningen. Wauw altså. Og smukt og misundelsesværdigt sæt du der har kreeret – som altid!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • olinesmor

      Du fortjener det. Du er virkelig blevet god på meget god tid. Et natur talent.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Pil

    Pudsigt, jeg er lige startet med at strikke i dag til min baby i maven og er gået i gang med en grå vest, der vist kommer til at ligne dit første værk 😉 Så tak for indlæg og opmuntring!

Bloomers a la Olinesmor version 2.0